Hip hip hooray

1 augustus 2019 - Melaka, Maleisië

Op deze laatste dag in Maleisië gaan wij op pad met de taxichauffeur die ons ook een paar dagen geleden heeft opgehaald op het vliegtuig, Asyrul. Asyrul neemt ons vandaag mee naar Melaka. Melaka is een historische stad aan de westkust van het Maleisisch schiereiland en staat sinds 2008 op de Werelderfgoedlijst van de Unesco. In 1641 is Melaka in Nederlandse handen gekomen ten tijde van de VOC, overgenomen van de Portugezen, en is een dikke 100 jaar in Nederlandse handen geweest alvorens de Engelsen hun interesse in Melaka lieten blijken. Het bekendste gebouw is misschien wel het Stadthuys. Het is ook een leuk uitje tijdens je verjaardag.

AF322A1F-D119-44DF-A517-6DC6239E8881

Vrooeg opstaan was weer het devies, want vanuit KL is het 2 uur rijden naar Melaka. Asyrul is op tijd in zijn Hyundai bus met leren zetels en airco, zeer belangrijk want het is warm, en wij hebben meteen een gesprek met hem. Asyrul is zeer goed op de hoogte van de historie en begint over Melaka te vertellen, daarnaast vertelt hij ook over zichzelf en dat hij in Putrajaya woont. Putrajaya is de stad van de regering, het Maleisisch Den Haag dus. Daarnaast is Putrajaya bekend om zijn rode moskee en omdat Asyrul deze moskee toch benoemdt en Putrajaya op de weg naar Melaka ligt, is de vraag snel gesteld om even een tussenstop te maken bij de rode moskee.Naast deze moskee krijgen wij ook nog het regeringsgebouw en de ijzeren moskee voorgeschoteld, maar de rode moskee is het mooiste. Aangezien wij niet gekleed zijn op de moskee krijgen wij een soort Harry Potter jassen aangereikt en kunnen wij zonder bezem de moskee in. Bij grote bijeenkomsten kunnen 10.000 moslims naar binnen.

743C4551-44D0-432B-9D04-4BACEFDD853FFE6379EE-89B8-405A-BD79-CABCE76BB87A4E27B7CF-2239-48BD-B94D-B0CDF0C7C56D

Wij vervolgen onze weg en komen iets later dan gepland bij de voormalige Nederlandse enclave uit. Ons eerste doel is natuurlijk het Stadthuis, dit is één van de oudste Nederlandse gebouwen in het Oosten en is een replica van het Stadhuis in Friesland. De renovatie is een aantal jaren geleden voltooid door medewerking van de stad Hoorn. Het is schitterend om een stukje Nederlandse historie in het Oosten te zien, al was het niet altijd pais en vree. Na het Stadthuis zijn wij door de Jonker street en van Diemen street gewandeld richting een Chinees huis dat nu als museum dienst doet. Het huis geeft een goede weergave van de rijke, letterlijk, geschiedenis van Melaka.

BF540894-D77B-4E10-8B7A-B5E5A9DC6F4E81B16498-D5E8-48FE-9E1F-A22932FA1F39648DB426-5682-4187-A45E-542FBC54F984

Na de lunch hebben wij een oud Portugees koopvaardijschip bezocht en zijn wij langs het oude sultanaat richting de Nederlandse begraafplaats en kerk gelopen, ondertussen vertellend met Asyrul. Wij hebben hem over de geschiedenis van de VOC verteld en hij ons over de geschiedenis van Melaka. Met name bij het kerkje waren nog grafstenen met Nederlandse opschriften te ontdekken. Bij het kerkje hebben wij nog een mooie pentekening van Melaka gekocht, passend bij de kunst die wij ook al tijdens andere verre reizen hebben gekocht. Tijdens de twee uur durende terugreis heeft Asyrul onderweg voor ons nog inheems fruit gekocht dat wij met smaak hebben opgegeten.

346228C0-71A9-4D88-B147-CEA87BD4DCB1

Nadat wij de rugzakken verder ingepakt hadden zijn wij nog gaan eten en hebben wij de laatste Ringits opgemaakt. Het was een lange, leuke interessante reis, waarin wij in ieder geval alles en misschien nog wel meer hebben gezien dan waar wij vooraf voor getekend hadden. Terima Kasih Malaysia!

33E05E42-79BD-40AC-A3B2-BD85600599EE

1. Els:
    1 augustus 2019
    Danny, proficiat met je ?? verjaardag .
    Ik wens je nog n fijne dag toe.
    En voor allemaal n goede terugreis.
  2. José:
    1 augustus 2019
    Hallo Danny, ook van ons gefeliciteerd met je 47e verjaardag!!
    Fijne dag.
  3. Lieke:
    1 augustus 2019
    Je laatste verslag op je verjaardag, PROFICIAT Danny , en wij hebben weer meegenoten afgelopen weken.
    Voor nu, goed thuis !