Cameron Highlands

24 juli 2019 - Tanah Rata, Maleisië

De Cameron Highlands is een hoogvlakte in Maleisië, zo'n 150 kilometer ten noorden van Kuala Lumpur, ontdekt door de Britse ontdekkingsreiziger William Cameron in 1885. De regio ligt 1500 meter boven zeeniveau en is daarmee het hoogste gebied van het Maleisische vasteland. De Cameron Highlands zijn bekend om de theeplantages en de natuur.

Tijdens het ontbijt was het weer zo ver, een gids/chauffeur, Alex bleek later, kwam de ontbijtzaal binnen, kwam op onze tafel af en zei: "Are you Mr. Danny?". Tsja....., of wij de tour niet vergeten waren. Nee, natuurlijk niet, het is 8.30 uur en wij hoeven pas rond 8.45 uur te verzamelen. Alex vertelde dat het tijdstip veranderd was en dat wij om 8.30 uur zouden vertrekken. Dus wij hebben nog even snel de tanden gepoetst en zijn in de landrover gesprongen, waarin naast Alex ook nog een ouder Belgisch koppel zat en twee jonge meiden uit Engeland/Australië die vakantie vierden in Maleisië, maar leraressen zijn op een basisschool in Cambodja.

Met Alex en zijn oude Landrover zijn wij de hele dag op pad geweest. De eerste stop waren de theeplantages, de groene struiken, het productieproces en het theeproeven. Wij kregen mooie uitzichten voorgeschoteld, wij zijn in het fabriekje geweest en hebben twee soorten thee geproefd. Alex heeft ook nog iets over de geschiedenis en de theecultuur in Maleisië verteld. In het winkeltje bij de fabriek hebben wij natuurlijk ook nog thee voor thuis gekocht.

5369079C-C313-4B39-A529-74EE6C8F7A02DBCF66A9-DFD4-426B-9BC3-186690C102CDDBCF66A9-DFD4-426B-9BC3-186690C102CD

De tweede stop was Mossy Forest. Mossy Forest is een regenwoud dat voornamelijk in de mist ligt, waar veel mos groeit en dat, niet geheel onbelangrijk, geheel muggenvrij is. In dit oerwoud groeien zelfs de bladeren waarvan citronella wordt gemaakt en tijgerbalsem, maar dat heeft weer niets met muggen te maken, maar is wel een leuk weetje en ruikt lekker. In Mossy Forest hebben wij een tijdje rondgewandeld.

57F81227-D4CB-4F33-9D97-3A1C6278CF8C

Na Mossy Forest zijn wij richting de Butterfly Farm gegaan. Allemaal vlinders in een grote overdekte ruimte. Het is mooi om alle vlinders te zien, maar het is van de andere kant ook jammer, in het oerwoud komen ze beter tot hun recht. Dat gold zeker ook voor de andere beestjes die hier in gevangenschap zaten. Een hagedis die meer dood dan levend was, een kangoeroe die sip in een hoekje zat, een katachtig dier dat geen bewegingsvrijheid had. Alleen de cavia's leken een beetje lol te hebben. Dit was dus niet zo'n succes.

EE707FF2-4F76-46E5-8350-12D0409B67604F405532-F093-44C0-81E5-EE1AC41D7DEA

Vervolgens  zijn wij doorgereden naar de Strawberry Farm. Het klimaat is hier zo goed dat je het hele jaar dooraardbeien kunt kweken. De aardbeienzaatjes komen trouwens uit Nederland. De prijzen voor de aardbeien zijn overigens ook Nederlands, dus voor de Maleiers is aardbeien eten een dure hobby. Wij hebben wel genoten van strawberry cheesecake en strawberry fruitjuice. Tijd voor de lunch, omdat wij geen echte trek hadden na de cheesecake hebben wij 2 pizza's besteld bij domino's.

Na de lunch zijn wij nog naar een lokale markt gegaan met Alex en het Belgisch koppel, de twee meiden hadden maar een halve dag ingeruimd voor de tour. Wij zijn nog naar een cactuskwekerij geweest, naar een museum over de Cameron Highlands en naar een Chinese boeddistische tempel, Sam Poh Tempel en toen zijn wij weer netjes bij ons resort afgezet door Alex rond 16.00 uur. Weer een dag met verschillende gezichten, wij hebben mooie dingen gezien, maar ook zielige dingen en dingen die er niet echt toe deden. Wij gaan weer dineren en morgen is weer een nieuwe dag.

74F2BF34-A24D-4DE0-9E62-16933F45F17CE3B33F24-F744-47E7-92C6-788B887DC0BD8161408C-D682-4E53-B9EE-88794715345870D5C7DB-9314-4562-B413-6140FB137FA1