It's a long way from home.......

20 juli 2019 - Kuala Tahan, Maleisië

Je hebt wel eens van die reisdagen waar geen eind aan lijkt te komen. Reisdagen waarvan je vooraf bedenkt dat het wel mee zal vallen, maar waarvan je achteraf denkt dat had ik mij toch iets anders voorgesteld. Wij zijn van 8 uur 's morgens tot kwart voor zeven 's avonds onderweg geweest.

Wij starten vanaf het begin. Wij hebben de wekker vroeg gezet, want wij worden om 8.00 uur opgehaald door lovely travel met de speedboot. Wij zaten om 7.15 uur aan het ontbijt. Tijd zat zou je denken, maar niet als het ontbijt pas om 7.50 uur op tafel 22 staat. Dat is dus tempo eten geworden. Iets over achten legt onze boot aan bij de steiger. Het bleek niet alleen onze boot te zijn, maar ook nog van 12 anderen, dus wij zaten met 16 personen en evenveel bagage op een veel te kleine speedboot. Wij hadden natuurlijk wel een goede kapitein. Onderweg nog een keer geshuffeld met de indeling om het gewicht zo goed mogelijk te verdelen en binnen 45 minuten zetten wij weer voet aan vaste wal. De eerste horde was genomen.

C9FC5E16-065B-4668-A095-F068D613AF46

Aan wal komt een mager klein mannetje naar mij toe  met de vraag:Taman Negara? Ik zeg "ja". "Follow me". Ik zeg "Ho, wait a minute, i'm looking for Han Travel!" "Yes, yes, Han Travel, follow me". Ik zeg tegen Suzanne, laten wij maar meegaan, die kan ik wel aan, ondanks dat ik het niet zeker wist, want iedere Maleier op de kade bleek taxi chauffeur te zijn en ik had onze taxi al enkele maanden geleden geregeld. Gelukkig was het de goede keuze. Om 10.15 uur zaten wij in een grotere bus met enkele andere reizigers op weg naar de pauze plaats, onze kleine reisbegeleider zat bij ons in de bus.  Halverwege raakten wij het bordje "Taman Negara" kwijt en zagen wij kilometers lang geen Taman Negara meer. Dus ik vraag aan onze kleine vriend "hoe zit het?" en hij weet mij te vertellen dat op de pauze plaats een gedeelte van de bus naar Taman Negara gaat en een gedeelte naar de Cameron Highlands. Top, ook weer geregeld.

Bij de pauze plaats bestellen wij een lunch en rekenen wij af, 50 ringit (Maleisische valuta), omgerekend ongeveer € 10 en gaan wij aan een tafeltje zitten met zijn vieren. Komt opeens een vrouw op mij af "Are you Danny?" Dus ik zeg "yes, I'm the Danny. Mijn faam is mij al ver vooruit gereisd. "You don't have to pay, you have full package" en ik krijg mijn 50 ringit terug. Dat is mooi meegenomen.

Dus wij stappen in de nieuwe kleinere bus en gaan op weg naar onze bestemming, 14.00 uur  zijn wij vertrokken. Na 2 uurtjes stoppen wij. Ik vraag aan de chauffeur, want onze kleine vriend is er niet meer, of wij er al zijn. Hij antwoord nog lang niet. Het duurt nog zeker 2 uur. Na nog een uur stoppen wij bij een bureau van Han Travel om de registratie te regelen. Dus wij komen weer met een groepje toeristen het kantoor op, zegt de vrouw achter de balie "Are you Danny?" Ik zeg "yes, the one and only". Zij blij, want ze kon nu eindelijk alle vouchers overhandigen van alle overnachtingen, excursies, ontbijt, lunch en diner voor de komende 6 dagen. Ik was wat minder blij, want het restant bedrag mocht ik nog even overmaken. Ook weer geregeld en zoals gezegd 18.45 uur kwamen wij aan op Han Rainforest Resort.

Om 19.30 uur even gedineerd en om 20.30 uur zijn wij begonnen aan onze Jungle Nightwalk met een leuk groepje. De gids Amel vroeg aan mij "are you Danny?" Het moet niet gekker worden. Hij vertelde dat het kon voorkomen dat wij helemaal niets van dieren of insecten zouden zien, maar dat hij wel goede hoop had. Wij hebben geluk gehad, want wij hebben de Dangerous Ten van Freek in het Wild gezien:
1. De Maleisische mier, een stuk groter dan onze eigen huis, tuin en keuken mier. De werkmier kan geen kwaad, maar de soldaatmier wel met zijn slagtandjes en gif.
2. Een rups met heel veel lange haren, kan jeuk veroorzaken, het tropische broertje van de eikenprocessierups.
3. Een wandelende tak, kan wel 50 cm groot worden.
4. Een uit de kluit gewassen mot, oftewel nachtvlinder.
5. Een schorpioen, kan niets zien in het donker, gaat op trillingen af, in blacklight kleurt hij groen.
6. Een spin, 10 cm groot, maakt geen web, dus is giftig.
7. Een viper, groene slang van ongeveer een meter, giftig.
8. Een duizendpoot met echt wel duizend poten, zo'n joekel.
9. Een leafhopper, bladsprinkhaan.
10. Een wild zwijn, wroetend in de aarde.
 En dat in een uurtje wandelen in een donker oerwoud. Een lange dag met een leuk einde, Daan en Naud vonden met name de slang geweldig.

0F61C496-25C7-4BC9-A7FB-002F2839384CE4897892-A834-4E8A-92C2-155728DA2FBE

Even geen foto's, ook in het oerwoud hebben wij slechte WiFi.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Cyrille:
    21 juli 2019
    "there is only one local danny...." zing mer met op de toon vaan loco loco hoppaaaa
  2. Haare:
    21 juli 2019
    is dit geschreven door de one en only Danny!!!!!