The Ocean Cleanup

29 juli 2019 - Langkawi, Maleisië

The Ocean Cleanup is een organisatie, bedacht door een Nederlander Boran Slat, om de oceanen plasticvrij te maken. Hij werkt aan methoden om plastic op te ruimen uit oceanen. Is dat nodig?

Vandaag hebben wij een nieuw uitje in de planning. Wij gaan eilandhoppen en wij hebben het tripje bij de plaatselijke VVV geboekt. Nadat wij de auto, die wie gisteren gehuurd hadden, geheel schadevrij en naar tevredenheid hadden ingeleverd, hebben wij nog een kwartier gewacht op het busje dat ons naar de haven met bootjes brengt.  In het busje was het al druk, bij de haven was het echt druk. Gelukkig hadden wij een bootje waar wij toch alle ruimte hadden en waar wij goed om ons heen konden kijken naar de prachtige eilanden.

Onze eerste stop was bij een eiland waar het grootste zoet water meer van de omgeving ligt, dayang bunting marble geoforest park. Nadat wij entree betaald hadden gingen wij met grote hordes toeristen een 300 meter lang pad af richting het meer en even niet vergeten dat wij zelf ook toerist zijn. Het meer is schitterend gelegen, maar wordt inmiddels commercieel uitgebuit, waterfietsen, kano's en toeristen in zwemvesten liggen te dobberen in het water. Jammer. Wij zijn 5 minuten gebleven en zijn vervolgens in de schaduw aan de kade gaan zitten in afwachting van het vervolg en in de tussentijd genietend van de diversiteit aan pluimage van toeristen die over de kade struinen, een soort van aapjes kijken.

CDE2240F-1F3C-492A-B206-B931AF16A826

Nadat iedereen weer aan boord was, zette de boot koers naar de volgende attractie, zee-arenden, geweldig om deze imposante vogels van dichtbij te zien. In de lucht zweefden zeker 25 zee-arenden door de lucht om vervolgend het water in te duiken. Op de vraag waarom hier zoveel zee-arenden zaten, werd geantwoord dat zij gelokt werden met kip. Stukjes kip werden in het water gegooid en de zee-arenden kwamen vanzelf, een toeristische attractie dus, wel leuk om te zien.

De derde attractie zou een schitterend strand zijn op een eiland. Alvorens wij daadwerkelijk bij het eiland aankwamen, haperde de buitenboordmotor van het bootje. Na inspectie bleek de schroef vastgelopen te zijn door plastic en touw. Nadat de schroef weer schoongemaakt was konden wij onze reis voortzetten. Aangekomen op ons bounty-eiland met alle andere toeristen besloten wij, waar iedereen aan het einde van de pier linksaf ging, rechtsaf te gaan en een rustig kleiner strandje op te zoeken. Met zijn vieren hebben wij genoten van de rust, terwijl om het hoekje hordes toeristen lagen. Al zwemmend in de azuurblauwe zee kwamen wij toch de nodige hoeveelheden plastic tegen. Dit is dus een wereldwijd probleem waar iets aan, ik gebruik niet graag het woordje "moet", moet gebeuren. Twee jaar geleden hebben wij in de Great Barrier Reef al de gevolgen gezien van de milieuproblemen, nu dus weer en misschien wel een graadje erger in Maleisië.

2D356CFE-63E6-4716-9C86-5F47C1E82F786AB085FF-94B7-4D3E-8999-F09A4F505E99

Door het bootje zijn wij weer netjes aan de kade afgezet en hebben wij besloten om de rest van de dag rustig aan te doen, te genieten bij het zwembad en te praten met het Zwitsers koppel over onze gezamenlijke ervaringen, Francesco, Cindy en baby Leonardo. s' Avonds zijn wij nog gezamenlijk gaan eten bij een Marokkaans Restaurant en hebben wij nog een drankje genuttigd bij een café aan zee.  Tot in de late uurtjes hebben wij nog samen gezeten. Op naar KL.........

1A5B4DA5-947D-40A8-821C-C355D40F1BF1