Ocean Rafting

3 augustus 2017 - Airlie Beach, Australië

IMG_4732IMG_4683IMG_4745IMG_4747IMG_4708IMG_4709IMG_4717IMG_4727
Wow!!! Heaven is a place on earth! Dit is ook een bescheiden hit in 1987 van de Amerikaanse zangeres Belinda Carlisle, de hoogste notering is nummer 7 in de top 40. Stel je eens voor, je hebt een cruise geboekt en je bent met je gezin aan het varen ergens op de wereld. Op een gegeven moment lijdt je schipbreuk, maar je hebt de beschikking over een reddingsboot. Waar zou je met je reddingsboot aan land willen gaan? Het antwoord van ons is de Whitsundays, machtig mooi! Had ik het al met hoofdletters geschreven, Machtig Mooi. Wij kunnen natuurlijk overdrijven, maar dat doen wij nu even niet.

De Whitsundays is een archipel en bestaat uit meerdere eilanden, de archipel is door James Cook ontdekt op Pinksterzondag, Whitsunday op zijn Engels. Later bleek dat, vanwege het mondiale tijdverschil, de maandag te zijn. De Whitsundays liggen in het hart van de Great Barrier Reef, het grootste levende organisme ter wereld. Een aantal dagen geleden hebben wij dit dagtripje geboekt bij Ocean Rafting, want zoals de brochure al zei, wij wilden de ultieme ervaring en toegang hebben tot de Hill Inlet en  Whitehaven Beach. Wij hadden natuurlijk al vernomen dat wij deze mogelijkheid niet aan onze neus voorbij moesten laten gaan. Wij gaan deel uit maken van de Great Barrier Reef.

Ocean Rafting is een organisatie die de beschikking heeft over sensationele rafts (grote opblaasboten, "bei ins ist alles grösser" (Duits gezegde)) met twee gigantische buitenboordmotoren die snelheden kunnen halen van 35 knopen oftewel 65 kilometer per uur. Uit ervaring spreken wij inmiddels dat geen enkele andere boot op het water tegen dit kanon op kon. Dat betekende ook dat wij in een dag tijd heel veel hebben kunnen zien. Nooit gedacht dat zoveel ohhh en ahhh momenten de dag zouden kunnen vullen. Naast een geweldige boot hadden wij tevens de beschikking over een goedgemutste, welbespraakte en humoristische kapitein, Josh, die veel over het maritieme onderdeel van de tocht wist te vertellen en een charmante en welbespraakte gids, Sara, die ons aan land goed begeleid heeft. Het geheel werd gecompleteerd met een leuke groep medereizigers op deze unieke ervaring.

Om 8.45 uur 's morgens werden wij opgehaald bij de ingang van de camping en werden wij naar de haven gebracht samen met een ander Nederlands koppel, leuke mensen, die dezelfde raft zouden hebben. Na het inchecken moesten wij nog een tijdje wachten voordat wij aan boord konden. Na het voorstelrondje door Josh en Sara voeren wij langzaam de haven van Airlie Beach uit, maar dat duurde niet lang. Eenmaal buiten de haven gaf Josh "gaas", refererend aan Big Bennie (bekend bij carnavalisten in Limburg). Topsnelheid, ik had mijzelf aan de zijkant gepositioneerd, vasthouden was echt nodig, maar super. Daan en Naud zouden snel mijn voorbeeld volgen. Daarnaast hield Josh ook nog van een beetje muziek op de boot, dus dat maakte het nog aangenamer.

Na een vaart (schipperstaal) van ongeveer drie kwartier kwamen wij bij onze eerste bestemming aan, iconic Hill Inlet. Na een stukje wandelen kregen wij boven op een  heuvel een waanzinnig uitzicht te zien over Hill Inlet. Als dit het voorgerecht was, dan waren wij uiteraard benieuwd naar de overige gangen op het menu. Na door het witte "zingende" zand gewandeld te hebben, kwamen wij weer aan bij onze raft en gingen wij op voor het tweede gerecht, "snorkelen".

Een kwartiertje varen en wij kwamen op onze snorkelplek aan. Het snorkelen vond plaats bij Hook Island. Nadat wij een Sea Turtle gespot hadden en de raft verankerd was op een plaats waar het koraal niet beschadigd zou worden, konden wij gaan snorkelen. Daan en Naud hadden hun eigen duikbril en snorkel bij zich, Suzanne en ik hebben de attributen geleend. Wij hebben bijna een uur gesnorkeld bij een gedeelte van het Great Barrier Reef!!! Waanzinnig!!! Schitterend koraal, vissen in alle soorten, maten en kleuren. Nemo, het clownsvisje, en al zijn vrienden hebben wij in levende lijve mogen ontmoeten. Het was jammer dat wij na een uur al weer verder moesten. Er is zoveel onder water te zien, laten wij dat ook zo houden. Wij zijn ons nu nog meer bewust van de schoonheid en het nut van het koraal, de Great Barrier Reef, het is nodig dat wij dit in stand houden voor de generaties die nog na ons komen.

De volgende gang in ons gerecht voor vandaag was Whitehaven Beach, een schitterend kilometerslang wit zandstrand, waar wij ook onze lunch genuttigd hebben, ook verzorgd door Ocean Rafting. Een zeer gezonde en lekkere lunch werd ons voorgeschoteld. Na het verorberen van de lunch konden wij nog dik een uur spenderen aan luieren en zwemmen bij Whitehaven Beach. Wij hebben het volle uur natuurlijk gebruikt en zijn als één van de laatsten weer aan boord gegaan.

De terugweg naar Airlie Beach zou ongeveer een uur duren, maar dat werd langer, wij kregen nog een toetje onderweg. Dit toetje was niet afgesproken, maar kwam gewoon, omdat het kan, op onze weg. Op nog geen vijftig meter van de raft zwom op een gegeven moment een walvis. Zo dichtbij en ook nog eens zo niet verwacht, een geweldige afsluiter van deze indrukwekkende dag. Na de nodige kiekjes en het Wow-gevoel hebben wij onze reis voortgezet naar Airlie Beach. Josh had nog een waar kunststukje in petto voor ons voordat wij bij de haven waren. Daan en Naud zaten inmiddels ook aan de zijkant op het opblaasbare gedeelte. Met hoge snelheid draaide, spinde, de raft alle kanten uit met kapitein Josh aan het roer en toen gingen wij rustig de haven binnen.

Na afscheid genomen te hebben, en de hele dag weer een beetje herbeleefd te hebben, kunnen wij inderdaad stellen dat wij de hemel gezien hebben en dat vandaag toch echt "numero uno" is in onze hotlist "Australia".

1. Eric Bosten:
    3 augustus 2017
    Wauw! Dat klinkt inderdaad als een hele mooie plek én dag. Ik ben een fervent lezer van jullie blog. De beschrijvingen werken aanstekelijk, op de manier stijgt Australalië natuurlijk op ons wensenlijstje van bestemmingen
    Die herinneringen gaan bij Daan en Naud nooit meer weg!

Groeten uit Peru van de Bostentjes.
  2. Suzanne:
    3 augustus 2017
    Thanks Eric, wij lezen jullie blog in Peru natuurlijk ook, schitterend om te lezen, wij kunnen alleen geen reply button ontdekken om te reageren. Is die er wel?
  3. Lieke:
    3 augustus 2017
    Dat was de dag wel dan voor jullie, gewelidige ervaringen en die
    ohhh en ahhh die horen erbij . En mooie foto's !
  4. Cyrene:
    3 augustus 2017
    super sjiek wederom ! benieuwd naar het foto album
  5. Corry .!:
    3 augustus 2017
    Geweldig!!!!! Wat een spannende dag.En zoveel moois gezien en beleefd.Om nooit meer te vergeten.
  6. Desiree Jansen:
    3 augustus 2017
    Wat een belevenis. Dat vergeet je niet gauw. geweldig he, dat snorkelen als je ook nog de kleuren kunt zien van de vissen onder water. snorkelen is de eerste stap naar duiken misschien. want dat is ook echt een aanrader om ooit eens te doen. geweldig voor jullie.
  7. Eric Bosten:
    4 augustus 2017
    Nee, er is inderdaad geen Reply button. (Bleek vorig jaar wat lastig te werken met registreren en zo) Dus die button is verdwenen.