Resurrection!

25 juli 2018 - Vardzia, Georgië

71C1347E-FDD4-4CE7-9FA9-1D46479DBE2567BAF8C8-40AA-4C27-A730-2F1908B86112189E0D6E-FD21-47F8-8DE6-9AA97C5BD7D4896F7D2A-CE8D-4342-AF9D-FA040AEBB337F38BD61D-5B70-4273-A4FD-3137D1FBA374A4F57096-6918-4EFF-993B-06CDDB30CE5918E6C55E-6E63-4064-8631-53FDEA269DEE01C22EC4-888A-4602-814C-DC7C5DA9EAACHerrijzenis, het klinkt een beetje zwaar, maar wij zijn er weer! Vanmorgen hebben wij de spullen gepakt en hebben wij onze reis voortgezet richting Akhaltsikhe. Alleen Naud voelde zich nog geen 100%. Onderweg hebben wij het nog even spannend gemaakt met de dalende benzinemeter, maar wij hebben het tankstation met de laatste druppel benzine gehaald. In Akhaltsikhe ligt, voor "wie is de mol?"-fanaten, het eindspel van 2018 en wel bij "Rabati Castle". Dit is een indrukwekkend fort met drie geloven binnen de muren, een christelijke kerk, een synagoge en een moskee, gebroederlijk naast elkaar. Geweldig om dit te mogen aanschouwen. Daan en Naud gaven steeds commentaar.......en hier hebben de kandidaten gerend voor het geld..... en hier hebben ze de test gedaan. Echt leuk om deze dingen terug te zien. Zo hebben wij in Georgië wel meer dingen van "wie is de mol?" terug gezien. Prijzen voor entree blijven een lachertje, voor omgerekend € 3, waren wij met zijn 4-en binnen.

Na het aanschouwen van deze prachtige locatie zijn wij verder gereisd naar Vardzia, tevens de locatie waar wij gaan overnachten. Via één van de mooiste wegen van Georgië komen wij aan bij Valodia's cottage. Deze ecologische locatie ligt net iets buiten Vardzia, maar wat een prachtige omgeving. Wij blijven hier één nacht, achteraf hadden wij hier beter 3 nachten kunnen blijven en hadden wij Borjomi moeten skippen, maar het is niet anders. Valodia's cottage ligt aan de rivier de Koera. Om 14.00 uur zijn wij aangekomen en toen hebben wij nog een uurtje gerust.

Om 15.00 uur zijn wij de grottenstad Vardzia gaan bezichtigingen. Ondanks de hitte hebben wij een goed indruk gekregen van het leven in deze grottensstad van ongeveer 1.000 jaar geleden. Het is een omvangrijk kloostercomplex dat oorspronkelijk bestond uit meer dan 6.000 woningen. Op het hoogtepunt woonden er 50.000 mensen. Via geheime tunnels kon de grottenstad bereikt worden. Geweldig om te zien en te beleven. Na de bezichtiging zijn wij op een mooi terrasje naast de rivier gaan zitten om even bij te komen van alle inspanningen en indrukken. Op de terugweg naar onze cottage hebben wij nog onze voeten verwend in de snelstromende Koera rivier.

Wij hebben op de ecologische locatie "all in" geboekt, dat betekent dat wij 's avonds hebben gegeten wat de pot schaft en wij moeten toegeven, dit is één van de beste maaltijden die wij in Georgië gegeten hebben. Wij weten waar de tomaten, komkommers en kool vandaan komen, die hebben wij zien groeien op het domein. Wij weten waar de wijn vandaan komt, de druiven hebben wij ook gezien en wij weten waar het vlees en de vis vandaan komen, ook dat hebben wij gezien. This is the place to be, geweldig. En na een tweetal dagen op water en brood geleefd te hebben, is dit echt wat wij nodig hebben. Jammer dat het morgen afgelopen is en dat wij echt aan onze terugreis gaan beginnen. Nog 2 nachtjes Tbilisi.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Lieke:
    25 juli 2018
    Dat is weer ren mooie dag voor jullie geweest en wij hebben weer mee genoten van jullie verhaal !
    Geniet nog en vast goede reis huiswaarts .
    Lieve groeten vanuit Noordwelle !
  2. Haare:
    25 juli 2018
    We horen snik snik in het verhaal, geniet nog van de laatste dagen. Poen O&O Haare
  3. Jaap & José Beek:
    25 juli 2018
    Geweldige belevenissen en spannende ondernemingen. Goede reis huiswaards en tot ziens
  4. Patricia Snijders:
    30 juli 2018
    Geweldig om jullie verhalen te lezen!
    Een reis om nooit te vergeten.