Tour de Kuala Lumpur

31 juli 2019 - Kuala Lumpur, Maleisië

Een tijdje geleden zijn wij tijdens onze reis Jan Paul en Annette tegengekomen. Heel lang zijn zij voor ons Herman en Conny (vernoemd naar reisgenoten in 2003 tijdens de Borneo reis van Suzanne en mij) geweest. Wij hebben leuk contact gehad, dat is meestal met mensen die dezelfde interesses hebben, en zij gaven ons een leuk adresje om eens contact mee op te nemen voor een tour door Kuala Lumpur (KL). Wij hebben niet rustig afgewacht, maar de tour al een week geleden geboekt bij MikeBikes.

MikeBikes is opgericht door 2 Nederlandse mannen, Maurice en Mike, die de vrijheid hebben gekregen om een onderneming op te richten in de toeristische sector in KL. Dit naar aanleiding van een uitnodiging van de minister van toerisme in Maleisië. De minister heeft Mike en zijn gezin aangesproken, eigenlijk op straat, om een recensie te geven over Kuala Lumpur op toeristisch gebied. Op deze wijze zijn de contacten ontstaan en hebben de twee vrienden besloten om een tour op de fiets te organiseren onder begeleiding van een gids door KL. Het bedrijf bestaat nu anderhalf jaar en Maurice heeft de dagelijkse leiding, hij is in Maleisië aanwezig en woont hier ook, Mike heeft op afstand de leiding.

Met de taxi zijn wij naar het startpunt gereden om kennis te maken met Maurice en Andrew, onze gids. Die is nodig, want het is natuurlijk geen sinecure om in een autoverliefde stad als KL tussen het verkeer door te manoeuvreren op een fiets, eigenlijk is het waanzin. De taxichauffeur kent enkele binnendoor weggetjes over voornamelijk parkeerterreinen dus wij komen redelijk op tijd aan. Bij de kennismaking horen wij meteen al dat Maurice geen gewone Nederlander is, maar een bijna buurtgenoot. Het blijkt dat Maurice uit Schinnen komt en Mike uit Grevenbricht, echte Limburgers dus. Na een tijdje gekletst te hebben en de fietsen op maat zijn gemaakt, neemt de Maleisische look-a-like van Paul de Leeuw ons op sleeptouw door de betonnen jungle van KL. Andrew heeft ons instructies gegeven en is niet bang aangelegd met stop- en armgebaren en zijn fluitje dirigeert hij niet alleen ons, maar voornamelijk de automobilisten. Als één van de weinige fietsers zijn wij een bezienswaardigheid en cruisen op een gemoedelijk tempo door KL, ik heb mijn Strava maar weer aangezet. Andrew laat ons Kampong Bahru zien, het hart van de stad en tevens de eerste nederzetting. Hier staan nog oude huisjes, maar de grondprijs is de duurste van heel KL, sommige huisjes staan al 5 generaties, voor hoelang nog? De hoogbouw is in aantocht. Vervolgens zijn wij naar een moskee geweest en hebben wij door de Chow Kit Market gestruind. Een mooie markt met veel vers fruit en groente, kruiden en ook met vers vlees en vis. Zelfs de koppen van de dieren stonden uitgesteld op de marktkramen. Als laatste zijn wij nog bij een Sikh tempel geweest. Na 3 uren was de tour weer terug bij het begin en hebben wij afscheid genomen van Andrew. Andrew heeft ervoor gezorgd dat het een boeiende en onvergetelijke ervaring was.

88E7D89C-C548-494C-9085-1DFFF259857274E9BEBF-6DEF-4E09-9653-65B368FDF234FCCF8E84-72FF-4BE4-9A0A-1C64C493F8FC8C75045B-A690-4209-B26F-F526828141D38C2E347E-6EEE-4405-8072-2AD1CCCE3225

Wij zijn met de monorail terug gegaan naar het appartement waar wij even bij zijn gekomen van onze fietstocht om vervolgens het zwembad op de 37ste verdieping in te springen. Vanavond was de planning om nog een keer bij het hardrock café te gaan eten, dat is het niet geworden. Wij zijn gaan eten bij Blues & Bees, hamburgers en wraps, dat was ook lekker. Het ijsje hebben de jongens op straat gegeten bij een ijsgoochelaar.

CB4B4C05-42FC-41A2-AC08-339D34B5701524BC656C-0E90-4966-B3C2-3DB36541791D

0A27D9DD-0E6C-4F33-BD71-ED913588CA9A

.....oh ja, gisteren was klaarblijkelijk een feestdag, omdat de nieuwe koning voor een periode voor 5 jaar geïnstalleerd is. Om de 5 jaar wordt een nieuwe koning geïnstalleerd, het is een ceremoniële functie. De koning wordt gekozen uit één van de 17 sultans van Maleisië.

2086F469-7975-4013-91A4-A96D7AAE721D

1. José:
    31 juli 2019
    Het was leuk jullie verhalen te lezen en op die manier ‘n beetje mee te reizen.
    Wij wensen jullie ‘n voorspoedige terugreis!!