Vino Vidi Vici!

12 juli 2018 - Mtskheta, Georgië

0C7F8F2D-C46C-47F2-BD71-F5BCDE5DA25FCACE193E-F9D1-4CF6-B329-199CD1CCA2606DA92D8E-2F4A-4BCD-A135-DC2291035328C193821D-4AE1-4AED-88EB-A67051CAF8F4CE063A0C-603C-44CB-9464-D6CD213838653F94BBFA-EEFE-4EDF-A9AC-CF52B6E32BF0Na de verplichte rustdag vanwege de hitte, zijn wij vandaag weer in de auto gestapt naar ons volgende reisdoel. Wij zijn vertrokken uit Sighnaghi richting Mtscheta, van de wijnhoofdstad naar de vroegere hoofdstad van Georgië. In Mtscheta gingen de Georgiërs over op het Christendom. maar voordat wij in Mtscheta aankomen, hebben wij een omweg genomen door de druivenvelden en de Georgische wijncultuur. Georgië is ook één van de eerste wijnproducerende landen ter wereld.

De wijn is over het algemeen troebel van kleur, wordt dus niet zo gefilterd als in Frankrijk, Italië of Spanje. De wijn smaakt uitermate goed, weet ik inmiddels uit ervaring en is zeer betaalbaar. Halverwege onze "roadtrip" hebben wij een wijnhuis bezocht "Shumi", niet te verwarren met de legendarische Duitse formule 1 coureur. Natuurlijk hebben wij daar een flesje wijn gekocht. Het meester maken van deze fles zal één dezer dagen gaan gebeuren.

Wij hebben veel van het binnenland gezien en natuurlijk weer oude sovjet gebouwen, sovjet mozaïek en lada's, heel veel lada's in alle kleuren en maten. Rond 15.00 uur zijn wij gearriveerd in Mtscheta, het is even zoeken naar het huisje, maar wij hebben het gevonden. Mtscheta is een leuk stadje. Bij aankomst in het huisje worden wij verwelkomt door een Georgiër die geen woord Engels spreekt en worden wij in een appartement geplaatst op de eerste verdieping, een zeer mooi appartement, maar volgens ons niet het appartement dat wij besteld hadden. Wat blijkt nu, de eigenaresse, Tamara (Tata voor intimi), heeft besloten om haar eigen appartement af te staan aan ons omdat het andere appartement geen airco heeft en het toch behoorlijk warm is. Tamara zelf gaat bij haar ouders slapen in Tbilisi. Op en top Georgische gastvrijheid.

Uiteraard zijn wij s'avonds Mtscheta ingetrokken en hebben wij de Svetitschoveli-kathedraal bezocht. Het verhaal gaat dat de kathedraal gebouwd is op de mantel van Jezus Christus. Laat nu ook nog net een orthodoxe dienst bezig zijn op het moment dat wij hier ronddwalen, heel apart, hebben wij dat ook weer eens meegemaakt. De afsluiting van de avond heeft wederom plaatsgevonden bij een Georgisch restaurant.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Desiree Jansen:
    12 juli 2018
    Mooie foto's wat jullie maken rondom het gebied. Lijkt me toch ook wat verlaten als ik de omgeving zo zie. En ja de gastvrijheid is echt groot bij die mensen. Heb dat vaker gehoord dat de mensen hun eigen stekkie afstaan voor gasten omdat dat beter is. Fijn voor jullie vooral met dat warme weer als je dit niet gewend bent. Veel plezier en geniet.
    groetjes Dees
  2. Frank:
    12 juli 2018
    Naem ein fleske van dae troebele wien mit nao Gäöl 😉 veer komme binnenkort toch aete