The dictator!

15 juli 2018 - Kutaisi, Georgië

ED1141D9-71CF-48DF-B21A-ADAF8A162B18ACA69895-48A0-416D-8FD9-01BF909B42397D19666C-F9D6-4113-94F0-656831F159208D52C975-0333-4D86-A19C-92399544EB6B45F7BFBE-B4DF-4469-962B-DE85ADEB4785..........en dan hebben wij het niet over de film uit 2012 met Sascha Baron Cohen, maar over de Russische dictator Jozef Stalin (1878-1953). Wij zijn onderweg van Kazbegi naar Kutaisi, een reis die langer duurt dan dat wij vooraf hadden verwacht. Onderweg stoppen wij bij een sovjetmonument met veel mozaïek en hebben wij een mooi uitzicht over de Goedaoer kloof. Op de smalle weg worden wij regelmatig opgehouden door vrachtwagens die vanuit Rusland door Georgië reizen.

Eenmaal op de autoweg, de enige in Georgië tussen Tbilisi en Kutaisi, schiet het redelijk op. Een tussenstop maken wij in Gori, de geboorteplaats van Jozef Stalin. In Gori is een Stalin museum vlakbij het geboortehuis van Stalin. Wij hebben het museum bezocht, maar hebben niet aan een guided-tour meegedaan. Wij hebben gelezen dat de guided-tour meer een verheerlijking van Stalin is dan dat zijn gruweldaden benoemd worden. Interessant om gezien te hebben, maar meer dan dat is het ook eigenlijk niet. Wij zijn nog op zoek geweest naar het plein waar de Nederlandse cameraman Stan Storimans in 2008 door het Russische leger gedood is, het plein hebben wij ook gevonden. Hij deed verslag van het conflict in Zuid Osetië tussen de Russen en Georgiërs.

Wij weten ook waar onze 2e hands kleding naartoe gaat. In Georgië is een grote handel in 2e handskleding, ook uit Nederland gezien de oranje shirts die te koop zijn, het voordeel is dat zij toch niet nodig waren dit jaar.

Tijdens onze reis zijn wij in de verschillende dorpen veel wegkraampjes tegengekomen, waarbij de volgende producten in grote getalen, maar ook per dorp aangeboden worden, achtereenvolgend zijn dat honing, hangmatten en hangstoelen, houten plankjes en lepels, aardewerk potten, motorolie, meloenen, fruit en deegwaren, ook heel apart om te zien. Zij staan overal, ook op de autoweg en in iedere bocht. Hoe krijgen zij het allemaal verkocht?

In Kutaisi aangekomen hebben wij een vierpersoonskamer. De dochter des huizes spreekt goed Engels en vertelt dat Stalin echt een plaag voor de Georgiërs is geweest.  Verder geeft zij informatie over de omgeving. Wij besluiten om dinsdag een dagtoer met haar vader te gaan maken in de omgeving van Kutaisi. Wij zijn nog op zoek gegaan naar de "witte brug" uit het programma "wie is de mol" , ook die hebben wij gevonden. De brug wordt momenteel gerestaureerd. De avond beëindigen wij al kijkend naar de WK finale in een Georgisch restaurant.

1. Haare:
    15 juli 2018
    Jammer dat de hangstoelen niet in de rugzak passen.
  2. Chantal:
    16 juli 2018
    Ja ik zie ook wel n handeltje in die stoelen....
  3. Nicole:
    Leuk jullie weer volgen... 👍🏼
  4. Desiree Jansen:
    16 juli 2018
    Wat een verschil van omgeving en inderdaad invloed op alles om je heen.
    Is een hele ervaring die je meemaakt omdat je er bent. Veel kijk plezier.
    groetjes Dees