Batu Caves

15 juli 2019 - Kuala Lumpur, Maleisië

Vandaag weer iets langer in bed blijven liggen, onder andere vanwege de andere voeding die wij hier iedere dag tot ons nemen en waarvan wij niet altijd weten hoe ons diner klaargemaakt is en wat er precies in zit. Onze gevoelige maag en darmen zijn goed toegerust op westers eten, maar oosters eten is een ander verhaal. Een little spicy kan de boel al op stelten zetten en is heel anders dan een little spicy in Nederland bijvoorbeeld. Laten wij zeggen dat het weer een gewenningsproces is.

Rond 10 uur zijn wij opgestaan en hebben wij yoghurt met papaya gegeten en zijn wij richting het station van de monorail gelopen voor ons uitje van vandaag. Op het programma staat het zeer toeristische Batu Caves en een must do op vele vakantielijstjes, dus ook op ons lijstje. De monorail is al een attractie op zich, dus dat is ook al mooi meegenomen. Bovengronds, anders dan de metro, krijg je al een mooie tour door de stad. Vervolgens zijn wij overgestapt op de trein voor ons ritje met eindstation Batu Caves. Hoe dichter bij de eindbestemming, hoe voller de trein. Aangekomen op het station volgen wij gewoon de meute naar ons doel, aangestaard door apen langs de weg met flesjes sprite in hun handen, ijsjes, halve broodjes en natuurlijk bananen. Even niet opletten betekent dat je de helft van je voedselpakket of  van je eigendommen kwijt bent (en die bezittingen vind je weer terug op de vlooienmarkt in Chinatown KL, zie gisteren 😉).

C6F1ABC8-D0C0-4C03-8018-75D8F080EF1B79BBDE6D-A1AC-4A2E-B538-CBB80A7691E7

Het aanzicht van de Batu Caves is geweldig en wat een drukte. De hindoetempel is te bereiken door een trap van 276 treden vol met toeristen en apen natuurlijk, het onderscheid herken je en hoor je af en toe niet, en bevindt zich in een natuurlijke grot met stalactieten en stalagmieten en een gigantische opening aan de bovenkant met begroeide hellingen. De kleurrijke hindoetempel is op een oppervlakte van een voetbalveld gebouwd in verschillende units. Uniek om te zien. Na enige tijd rondgeslenterd te hebben, nemen wij de benenwagen weer naar beneden en kopen enkele souvenirs. De terugreis met de trein loopt anders dan gepland, want de volgende trein komt pas over anderhalf uur. Een taxi biedt uitkomst en in een rotvaart zijn wij weer bij het centraal station in KL. Op de terugweg naar het appartement met de monorail stoppen wij nog bij een gigantisch grote mall in Imbi en doen daar nog een beetje shoppen.

69C1EAAE-C280-4E08-9007-352ACF4E63E5F5746695-B5F9-48F4-9654-10A81A2E622209FF383C-A3B4-4C06-B60E-FF7F7498D13D

Terug in het appartement frissen wij ons zelf nog even op voordat wij naar het Hardrock Café in KL gaan om te genieten van een medium gebakken hamburger met frietjes, gewoon omdat het kan en lekker is en om onze organen een beetje rust te gunnen. Morgen hebben wij een transfer naar onze volgende plek, The Perhentian Islands.