The untold narratives of Kuala Lumpur

14 juli 2019 - Kuala Lumpur, Maleisië

Vanuit Nederland hebben wij een leuke e-mailconversatie gehad met Farhan in de afgelopen weken. Farhan is accountant, heeft gestudeerd in Dublin, is 100% een mix van verschillende culturen, zelfs Nederlands uit de VOC tijd, is vandaar ook iets groter dan de gemiddelde maleier, en hij woont op het moment in KL. Naast zijn verdiensten als accountant beunt hij een beetje bij als gids, echter op een onorthoxe manier. Vandaar dat wij ook voor deze titel van de dag kiezen. Farhan gaat ons in 3 uur door het oude gedeelte van KL loodsen met verhalen en door gebieden waar toeristen normaal niet komen.

Om 8 uur stipt staan wij op de afgesproken plaats voor de central market in Chinatown, na een amusant ritje met een babbelgrage taxichauffeur van gerespecteerde, ver over zijn pensioendatum verkerende leeftijd, die bij ieder woord zijn kunstgebit terug in zijn mond moest plaatsen en daardoor slecht verstaanbaar was. In ieder geval begreep hij wel waar wij naar toe wilden en hebben wij gewoon met hem meegepraat en gelachen. Farhan was in geen velden of wegen te bekennen, wij zouden toch niet in de luren gelegd zijn? Ietsje later dan gepland kwam Farhan toch naar ons toe. Vanwege de vele bouwwerkzaamheden kan het zomaar zijn dat een weg geblokkeerd wordt en dat je vervolgens een kwartier mag omrijden. Dat is Farhan overkomen.

Na een korte introductie van de groepsleden (ons gezinnetje) en Farhan en een ontbijt bij een mamak aan de rand van Chinatown beginnen wij aan onze privé rondleiding van 3 uur. Farhan weet veel te vertellen over de omgeving waarin wij rondlopen en wij komen erachter dat hij naast accountant en gids zich ook nog bekommerd om de minder gelukkigen in de samenleving als social worker in het weekend. Wij lopen langs bruggen waar de zwervers liggen. Enerzijds zwervers die laagbetaald werk verrichten en die zich geen onderkomen kunnen verschaffen en anderzijds de drugs- en alcoholverslaafden. Wij slenteren door wijken die voorheen dienst deden als hoerenbuurten en die weer langzaam opkrabbelen en gerestaureerd worden. Onderweg bezoeken wij twee tempels, een hindoetempel en een Chinese tempel. Wij lopen door de red market, onderweg niet stoppend vanwege de stank. De mogelijkheid van een ontmoeting met een rat ligt op de loer, maar is gelukkig niet gebeurd. Wij hebben wel de levende have (kippen, ganzen, eenden) van de chinezen gezien in veel te kleine kooien, die levend gekookt worden. Partij van de dieren kennen ze hier niet. Vervolgens gaan wij een wijk in waar de Chinese zetbazen zitten, eigenaren van vele kleine kraampjes die het goedkope nepspul aan de man oftewel de toerist proberen te slijten. Deze kraampjes worden door de stad gedoogd, omdat ze omgekocht worden. De kraampjes worden opgezet vlak voor de deur van de oorspronkelijke en autenthieke winkels die dus het nakijken hebben. Nadat wij nog door een vlooienmarkt gelopen zijn waar gestolen waar aan de man gebracht wordt is het tijd om afscheid te nemen van Farhan. Wij bedanken hem voor deze aparte en unieke gebeurtenis. Het is niet altijd goud dat blinkt, de keerzijde van een miljoenenstad.

71EB6380-CAC8-427F-962A-2160931D1CAB103463A1-9EEC-4777-93F9-1FF4E8751BB8AA45EFE1-C787-41CC-A891-04287B375891ED382170-24B3-4DEE-A4AE-00B65EE882AE39AF7AAC-341A-4A01-84C7-F51E31563F5F

Na deze indrukken hebben wij besloten om de middag rustig aan te doen en dat kwam ook goed uit, want het was geen wandelweer vanwege een tropische regenbui. In de avond is het droog geworden en zijn wij op zoek gegaan naar een supermarkt voor het op peil houden van onze watervoorraad en hebben wij gegeten bij een restaurantje. In deze mall hebben wij ook nog even mogen meegenieten van een modellenwedstrijd. In de avond zijn Daan en ik nog naar de spectaculaire lichtshow van de KL tower gaan kijken. Wat gaan wij morgen doen?

F999E723-1163-451B-9383-900F9F41D5DB59523CB9-2962-4BC8-8752-83CBAD7CD0E5

1. Lieke:
    14 juli 2019
    Jullie al ervaringen rijker en dit is pas het begin !
  2. Patrick:
    15 juli 2019
    Nog get bekints teage gekomme op de vlooiemerret? ;-) sjieke blog weer!
  3. Frank:
    16 juli 2019
    Sjieke foto's en een bron van herkenning. Toen wij er waren hadden ze die 276 trappen van de Batu Caves nog niet geverfd. En de Petronas Towers konden we ook al niet op. Moeten wij toch nog een keer terug.