The heat is on!

8 juli 2018 - Tbilisi, Georgië

AE200434-2FB0-4F78-91BB-F9C7292601FC097F5905-82B8-4F0D-A68F-19273E0AAF7FBE7B98A1-DBAC-4C2D-B006-17B8E1C13028ED60443B-1B5F-4489-B8FE-B5D58813404D150030E6-4408-48D9-AED7-02A6D60A7BD3Is de titel naar aanleiding van de betekenis van deze mooie stad, Tbilisi betekent letterlijk "warme springbron", vanwege de thermale baden (zwavelbaden/hammams) die de stad rijk is, of misschien de hittegolf, + 35 graden, waarmee wij te kampen hebben, of is het gewoon de titelsong van de Beverly Hills Cop film uit 1984 gezongen door de legendarische zanger Glenn Frey. Het is het gewoon allemaal.

Wij hebben goed geslapen afgelopen nacht. Dat was ook wel nodig na de lange reisdag die wij achter de rug hadden. Bij de plaatselijke bakker in de straat lekker vers brood gekocht en lekker gebak en bij de Spar het beleg om vervolgens ons eerste ontbijt in Tbilisi te nuttigen. Tijd om Tbilisi te verkennen. Ons eerste doel is het Rike Park, waar wij de Cable Way gaan nemen om bij het Narikala Fortress te komen. Voordat wij daar aankomen, wandelen wij door "the old city", echt de moeite waard, wij kijken onze ogen uit. Als wij een oud kedakske (fototoestelletje met rolletjes) hadden gehad, waren wij nu al door de rolletjes heen geweest.

Leuke smalle straatjes,oude gebouwtjes, ook nog echte sovjet gebouwen, nieuwe architectuur zoals de "The bridge of Peace", en het mooi aangelegde Rike Park langs de Mtkvari rivier. Na even in de rij te hebben gestaan nemen wij de Cable Way om van een schitterend uitzicht over Tbilisi te genieten. Het is warm, maar echt de moeite waard, Tbilisi is booming. Dat is de ene kant van de heuvel, maar wat ligt aan de andere kant van de heuvel, een botanische tuin natuurlijk, niet heel bijzonder behalve ....... een tokkelbaan van ongeveer 500 meter, waarbij een snelheid wordt bereikt van ongeveer 50 km per uur. Why not? Alle 4 de dare devils zijn naar beneden geroetsjt, om vervolgens in de hitte weer naar boven te klimmen, want wij hadden het fort nog niet gezien.

Nadat wij boven op de heuvel nog een tijdje rondgewandeld hadden, hebben wij de Cable Way weer naar beneden genomen en hebben wij één van de vele religieuze huizen die Tbilisi rijk is bezocht, vrouwen met sjaal over het hoofd en bedekte schouders en benen, mannen met bedekte schouders en benen. Op weg naar een leuk restaurantje aan de overkant van de Mtkvari hebben wij eerst nog de thermale baden bezocht, uitproberen doen wij misschien nog een andere keer. Wij hebben voornamelijk dorst. In het restaurantje hebben wij fresh homemade lemonade besteld, 2 liter, mint en bessen, echte dorstlesser en tapas.

In "the old city" hebben wij nog een tijdje rondgestruind, de Weimar Bazaar bezocht en heeft Naud nog Georgische kunst gekocht bij de plaatselijke schilder. Op de weg terug hebben wij nog fruit gekocht bij één van de vele fruitstalletjes. Wij hebben een goede deal gemaakt zegt Suzanne, nadat zij 18 Lari, ongeveer € 6 voor een hele zak fruit, aan mij vraagt om te betalen. Waarop de Georgische vrouw mij aankijkt en zegt "no, no, no", it's 1,80 Lari oftewel € 0,60. Dat is pas een deal!

Even pas op de plaats en een dik uurtje rusten in het appartement om daarna nog 2 uurtjes te wandelen over de Rustavelli Avenue. Veel verkeer, geen verkeersregels, druk, dus morgen gaan wij gewoon weer "the old city" bezoeken, maar dan het nog niet door ons ontdekte stuk. Bij de plaatselijke snackbar, only Georgian food, hebben wij een paar Georgische lekkernijen gekocht die wij in het appartement hebben opgegeten met de wijn die de eigenaar van het appartement voor ons heeft achtergelaten.

Sinterklaas, of één van de verlegen buurjongetje is ook nog langs geweest, daar wordt op de deur geklopt. Deur open, niemand daar, wel een bord met een stuk of 7 nectarines. Mooi toch! En dat allemaal op één dag.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Cyrille:
    8 juli 2018
    sjiek huur. wat un ontdekkingen
  2. Haare:
    8 juli 2018
    Mooi verhaal en veel indrukken.
  3. Veronique:
    8 juli 2018
    Geer höb al väöl gezeen. Sjiek!! Geneet devaan!
  4. Desiree Jansen:
    9 juli 2018
    best wel gedurfd met 50 km p/uur in zo'n hangzak overgeleverd te zijn om laag te roetsen om het zomaar te zeggen. weet niet of ik de touwtjes uit handen zou kunnen geven (controle freak) maar goed van jullie. ik hoor al dat jullie genieten met volle teugen en iedere minuut benutten om te ontdekken. DOEN
    groetjes Dees